maandag 22 februari 2010

Het hoe en waarom van deze blog

Voor mijn afstudeerscriptie voor de master Boekwetenschap en Handschriftkunde aan de Universiteit van Amsterdam schrijf ik over paratekst in eBooks. Paratekst is alle tekst in een boek die niet bij het verhaal hoort. Hieronder vallen dus bijvoorbeeld de titelpagina, de cover, de flaptekst, de paginanummers en het colofon. Paratekst is ook datgene dat een boek in zijn omgeving bekend maakt: de naam van de uitgeverij, interviews met auteurs en reclame voor een boek. Paratekst is eigenlijk alles dat een boek omgeeft. En dus ook weblogs. EBooks zijn digitale boeken, die je leest op een e-Reader. Daar komt dus enkel een apparaat, geen papier bij kijken.

Ik zal op deze blog beschrijven wat mijn vorderingen zijn en wat mij op dit moment bezighoudt met betrekking tot mijn scriptie. Om onderzoek te kunnen doen naar dit fenomeen creëer ik bij deze dus mijn eigen paratekst. Maar paratekst maak je niet alleen als auteur. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de uitgever van de tekst en de omgeving waarin de tekst tot stand komt. Een nog belangrijkere rol speelt de lezer. En hier is waar jullie bij kunnen helpen. Ook als je een ontzettende beta bent, of niets van boeken af weet, kun je mij helpen. Ik zal deze blog voor leken zo toegankelijk mogelijk maken. Reageer op mijn berichten, geef kritiek op mijn vorderingen en maak de paratekst bij mijn scriptie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je paratekst achter.